Bitpress

Loganul electric circula deja pe strazile din Pitesti

Va vine sa credeti, sau nu, pe strazile Pitestiului circula o Dacia Logan 100% electrica, si este omologata R.A.R.! Costa doar 1 euro/100 km si spui adio banilor aruncati pe tot felul de consumabile! Iar partea si mai frumoasa este ca e ieftina si poate fi facuta chiar de tine, daca ai cateva cunostinte de electromecanica!

Multe tehnologii ne sunt mai la indemana decat lasa marii producatori sa se vada. Goana dupa profit face ca uneori lucrurile sa fie complicate artificial si progresul sa ne fie servit cu lingurita, pentru a se scoate maximum din orice investitie si resursa, inca disponibile. La fel pare a fi si in industria producatorilor auto, unde dependenta de petrol e prelungita artificial, desi exista alternative tehnologice din ce in ce mai simple si mai eficiente.

In ultimii ani toti producatorii de automobile au prezentat publicului multe concepte si masini electrice, insa insuficient de convingatoare ca si performante. Daca mai punem in ecuatie si pretul absolut prohibitiv pentru cumparatorul obisnuit, plus un sistem de incarcare a bateriilor gandit sa oblige conectarea la prize speciale, pentru care sa se plateasca suplimentar, obtinem un rezultat deloc incurajator pentru alternativa masinii electrice.

,,Intentia mea este sa construiesc o masina electrica low-cost, accesibila pentru toata lumea”

Din fericire, situatia nu este deloc asa de complicata. Un entuzisat, fara studii de specialitate, s-a incapatanat sa demonstreze ca motorul electric poate fi o solutie nu doar ecologica si eficienta, dar si ieftina. Prin urmare pe strazile Pitestiului circula o Dacia Logan 100% electrica. La prima vedere arata ca un Logan obisnuit. Doar ca, desi ii lipseste cu desavarsire esapamentul, se strecoara aproape fara niciun zgomot prin traficul aglomerat al orasului. E iute si usor manevrabila, pentru ca in oras nu prea mai trebuie sa calci ambreajul si sa schimbi viteza. in treapta a doua merge de la 0 la 80 km/h, fara probleme. Cuplul motor impresionant face ca plecarea de pe loc sa fie mult mai rapida decat la alte marci cu pretentii. Sistemul Start/Stop cu care sunt dotate suratele de top, pentru a opri motoarele termice cand asteptam la semafor, e o banalitate pentru Loganul electric la care, daca ai ridicat piciorul de pe acceleratie, motorul se opreste si nu mai e nevoie sa decuplezi ambreajul. in plus, merge cu viteza maxima permisa pe autostrada! Sunt doar cateva dintre primele concluzii trase dupa ce am facut un drive-test cu proprietarul – Marc Areny, un francez indragostit iremediabil de Romania.

Am luat un Logan din 2005, am scos motorul, am pastrat cutia de viteze si ambreajul si am adaptat un motor electric la care am adaugat baterii pe litium, care insumeaza 190 de kg si… gata automobilul electric! Are doar cinci componente de baza si niste cabluri, este foarte simplu de facut! Eu sunt inginer in constructii, nu am studii in domeniu, si am facut masina fara probleme dupa ce am studiat putin.

ne spune Mark, imediat ce deschide capota masinii.

Am ales un Logan pentru ca intentia mea este sa dezvolt o masina electrica low-cost, accesibila pentru toata lumea. Acum, toate masinile electrice de la Renault sau alti producatori sunt foarte scumpe

mai adauga Marc.
Doar 1 euro pentru 100 de km parcursi!
Este foarte mandru de reusita sa, mai ales ca a reusit, lucru deloc usor, sa obtina si omologare R.A.R., adica O.K.-ul de a circula cu Loganul sau electric pe toate strazile din Romania. Cu kit-ul pe care l-a dezvoltat acum, dar la perfectionarea caruia lucreaza, are o autonomie 200 de km. Se incarca la orice priza de 220v. si consuma curent de 1 euro la 100 km parcursi! Suna bine, nu? Cu incarcatorul de acum, ciclul complet de incarcare dureaza 7 ore, insa testeaza un altul care reduce timpul de incarcare la o ora si jumatate. De asemenea, kit-ul poate fi adaptat si montat pe orice tip de masina.
Masina, cat costa masina?

Cu piese cu tot, si cu masina, am cheltuit 13.000 de euro. Nu pun la socoteala manopera, adica munca de doi ani.

ne spune Marc. insa preturile ar putea scadea, considerabil, pe viitor. In primul rand este vorba de baterii:

,,Toate bateriile sunt din China si America. Sunt baterii facute pentru aviatie si se pot folosi pentru orice. Se intampla sa mearga foarte bine pe masina electrica. Eu am 30 de baterii pe masina. Am ales un sistem care merge cu 100 de volti. Fiecare baterie costa aproximativ 200 de euro, adica 6.000 de euro pentru tot setul. Bateriile pe care le am eu acum se schimba dupa 3000 de cicluri de incarcare, adica peste 10 ani. insa acest lucru urmeaza sa-l dovedesc si practic, in timp. si daca dupa 8 ani schimb bateriile si dau alti 6000 de euro, tot mai merg inca 8-10 ani gratis, fara sa incarc la pompa!”

Ideea este ca, peste 8-10 ani, pretul bateriilor se va diminua considerabil. Asta pentru ca nu vor mai fi asa de greu de gasit. Mai mult, capacitatea de stocare a acestora va fi mult mai mare. in fapt deja este, insa asa cum spuneam, descoperirile tehnologice ni se dau cu… pipeta. Ca sa nu mai spunem ca unii ingroapa intentionat orice posibilitate de a circula ieftin si fara a polua.
,,in viitor se vor produce alte baterii, cu mai multa putere pentru aceeasi greutate. Vom ajunge, anticipez eu, sa incarcam masina la priza de acasa o data la 5 sau 10 zile, iar autonomia bateriilor sa fie pentru 2000-3000 de km. Specialistii unei firme din Franta deja au inventat o placuta de 1 kg pe care au stocat 33 de kilowati. Asta inseamna ca pot sa fac 300 de km cu un kilogram. Cu 10 kilograme fac 3000 de kilometri! Mai exista pe piata baterii cu argint si ceramica care au o capacitate incredibila. Cu 200 kg, cum am eu, merg 10.000 de km! Marii constructori, insa, nu au inca interesul pentru a introduce pe piata masinile electrice. Texaco, spre exemplu, a cumparat un brevet cu baterii pe baza de potasiu tocmai pentru a nu le mai putea produce cineva. Erau prea ieftine si prea ecologice. Au cumparat brevetul ca sa ingroape produsul.” povesteste Marc.
Sunt si tari in care guvernantii gandesc ceva mai departe de interesul banului. in Canada, ne spune Marc, statul plateste pana la 2000 de euro pentru baterii, pentru oricine vrea sa isi faca masina electrica.
Pe langa costul bateriilor, mai vorbim de motorul electric.

Vreau sa fac tot produsul in Romania. stiu ca sunt niste firme de la care as putea gasi piesele necesare. Sper sa gasesc un motor si un invector mai ieftine. Pe mine m-au costat 3000 de euro. Cred ca as putea gasi asa ceva cu 1500 de euro.”

A renuntat la afacere pentru ca nu vrea sa aiba pe constiinta viata altora
Poate vi se pare greu de crezut, insa Marc a renuntat la afacerea pe care o avea in Franta in momentul in care nu a mai vrut sa participe la… raul lumii.
,,Eu am muncit in constructii, dar cand am vazut atati litri de petrol consumandu-se, am plecat. Eu, cu trei muncitori si un excavator, consumam 1000 de litri pe zi. intr-adevar, firma noastra producea la nivel mare, ne permiteam, petrolul era ieftin. si petrolul venea din Irak, acolo unde oamenii sufera din cauza intereselor politice ale mai-marilor lumii. Le-am spus celor din Franta ca razboiul din Irak se duce doar pentru ca noi continuam sa folosim combustibil. Noi suntem vinovati ca oamenii mor in alte colturi ale lumii. Iar eu nu am mai vrut sa particip la asta. Ganditi-va si la faptul ca un litru de motorina inseamna 25 de ore de munca fizica din punct de vedere al energiei si costa 6 lei. Cu cat sunt platiti 25 de muncitori intr-o ora?… Deci motorina nu este scumpa deloc, e chiar ieftina! Nu ne costa mai nimic pe noi. in schimb, pe altii ii costa enorm!”
Totul a pornit cu un Porsche…
Ideea de a construi un automobil electric low-cost i-a venit in Franta. Pentru asta a citit si invatat sase luni. S-a inspirat din ceea ce au facut ceilalti inaintea lui, insa voia mai mult: voia sa faca nu doar o masina ecologica, ci una pe care sa si-o permita majoritatea si care sa aiba o autonomie multumitoare.
,,in Franta am adaptat un Porsche din ’85, cu acelasi motor si aceleasi baterii pe care le am acum pe Logan. Pasul urmator a fost sa il omologhez, insa m-am lovit de un sistem total potrivnic. Am intrebat in orasul din care provin daca se poate inmatricula. Am fost trimis la Registrul Auto Național, unde mi s-a spus ca trebuia ceva mai special. Am sunat la Porsche sa intreb daca ma ajuta sa omologhez kit-ul acesta, dar mi-au spus ca nu se baga decat in ceea ce este facut de ei. Am sunat apoi la Registrul Autonom regional, nimeni nu era capabil sa imi raspunda. Am sunat la Registrul Autonom national, centrul din Paris, care m-a trimis la laboratorul francez de probe. Acolo am avut un raspuns negativ. Mi s-a spus: daca vreti sa omologati masina, va trebui sa facem doua crash-test. imi trebuiau inca trei masini si tot nu eram sigur de omologare. Ar fi insemnat pentru mine o gramada de bani. Atunci am aflat ca laboratorul francez de proba este, de fapt, privat, detinut de Renault, Peugeot si Citroen, adica in niciun caz nu ar fi avut interesul sa ma ajute. Am sunat chiar si la ministrul Transporturilor, am trimis documentarea. Nimeni nu m-a ajutat, nimeni nu m-a bagat in seama. Am luat legatura si cu politicianul care se ocupa cu ecologia. Nici macar el nu au fost interesat.” povesteste Marc.
Oamenii de la R.A.R. Romania au fost entuziasti, nu conteaza banii, vor sa te ajute!
Paradoxal, desi noi credem ca Romania este tara tuturor… birocratiilor, lucrurile au stat tocmai invers cu autoritatile din tara noastra, atunci cand Marc Areny a vrut sa isi omologheze Loganul electric.
,,Dupa ce am terminat de echipat Loganul, prima oara am fost la R.A.R. Pitesti. M-am intalnit cu seful institutiei care m-a ajutat cu cantaritul masinii si mi-a spus care sunt toate documentele de care am nevoie. Apoi m-am dus la R.A.R. central. Am lasat masina acolo timp de o luna, pentru teste. Oamenii au fost foarte curiosi, voiau sa vada daca e ceva serios. Cand am deschis capota, reactia lor a fost extrem de favorabila: e facuta de meseriasi! Oamenii de aici, de la R.A.R., au fost chiar entuziasmati, vor sa faci parte din asta, nu conteaza banii, vor sa te ajute. in Franta, daca nu esti cineva, nu te baga in seama. inteleg ca inainte au mai fost si alte masini pentru omologare, dar nu li s-a dat acceptul. Din cate stiu, pana acum, in Romania s-a omologat doar un Oltcit electric, tot in Pitesti. Numai ca acesta nu prea avea baterii si autonomie, avea doar doua locuri… Era o masina O.K., care arata ca se poate. Am lucrat o perioada cu cel ce l-a facut si ii sunt dator intr-un fel, pentru ca a deschis un drum. Eu am omologat Loganul la sfarsitul lunii octombrie a acestui an si de atunci am facut 3000 de km fara probleme, cu doar 30 de euro.”
,,Cred ca asta este revolutia, ca totul poate sa fie liber, sa fie open-source.”
Acestia fiind pasii facuti pana in prezent, Marc vrea ca timp de un an sa testeze masina omologata. Abia apoi intentioneaza sa puna la dispozitia celor interesati un kit complet si 100% sigur. intre timp, se intereseaza de cele mai bune oportunitati de pe piata pentru baterii si motor, pentru ca vrea sa scoata cea mai ieftina masina electrica cu putinta.

,,Vreau sa fac un kit serios, inca muncesc la asta. Eu nu sunt Renault, nici un alt mare capitalist, nu vreau sa ma imbogatesc, am deja suficient. Vreau ceva pentru toata lumea. Scopul meu este ca oricine are minime cunostinte de mecanica, sa cumpere un kit de la mine si sa il puna pe masina. Acum, cine vrea schema mea, nu e problema, i-o dau. Nu conteaza ca e brevetul meu sau al tau. Cred ca asta este revolutia, ca totul poate sa fie liber, sa fie open-source. Internetul face ca asta sa fie posibil, informatia sa circule si sa fie impartita cu ceilalti.” ne mai spune Marc.
Acesta ii incurajeaza pe cei care vor sa faca o masina electrica pornind de la conceptul sau sa monteze kit-ul pe un Logan, pentru ca e o masina ieftina, fiabila si… ,,de ce sa fie nevoie de mai mult?” insa pentru cei care vor totusi mai mult, dar electric, are un alt proiect in lucru:
,,Niste americani au facut cea mai puternica masina din lume, este o masina electrica. Vreau sa fac si eu asta cu Porsche-ul meu: vreau sa fac cea mai puternica masina electrica din Europa. Va avea doua motoare.”
,Daca vom continua in ritmul acesta, viitorul va fi ca la americani: oameni grasi si bolnavi, masini mari si consum mare…”
intre timp, Marc ii invita pe toti cei care au o masina, sau isi doresc una, sa incerce, pentru o secunda, sa realizeze care sunt consecintele alegerilor pe care le fac.

Este vorba despre cum vezi viata sau de cum nu mai trebuie sa vezi viata. Trebuie sa ne intoarcem la un echilibru. Se vede ca lumea asta e bolnava… Nu poti sa mai consumi in halul in care se consuma acum! in numele banului, niste oameni distrug planeta, iar noi suntem complici. Trebuie sa fim constienti de ceea ce facem. Cu petrolul suntem toti… addicted. Iar daca vom continua in ritmul acesta, viitorul va fi ca la americani: oameni grasi si bolnavi, masini mari si consum mare…/blockquote> a concluzionat Marc.

Citeste articolul original

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *